Министър Вълчев: Бъдещето започва в класната стая
„Бъдете здрави, вдъхновени и горди с постиженията си! Защото вашите успехи са успехи за България!“, допълва министърът по повод на Международния ден на учителя
Предстоят целенасочени инвестиции в инфраструктурата и развитието на мрежата от математически и природонаучни школи в страната, съобщи днес министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на дискусионния панел „Технологична трансформация на българското образование: базови умения, развитие на таланти и професии на бъдещето“. Форумът се проведе в рамките на Годишната среща на местните власти в Албена, организирана от Националното сдружение на общините в Република България.
Министър Вълчев подчерта, че математическите школи имат ключова роля в подготовката на децата в областта на точните науки, но същевременно се нуждаят от по-сериозна подкрепа заради недостига на квалифицирани преподаватели.
„Големият проблем в подготовката по математика се проявява в прогимназиалния етап – там липсата на учители е най-осезаема“, посочи министърът. По думите му е необходимо да се инвестира не само в материална база, но и в професионалното развитие и квалификацията на педагогическите кадри, за да се осигури устойчивост на системата.
Вълчев отбеляза, че България се нуждае от технологични индустрии, които да движат икономическото развитие, но за това са нужни добре подготвени ученици и гимназии, които да отговарят на изискванията на новите професии. „Трябва да търсим активна подкрепа от университетите и бизнеса, за да изградим реална връзка между образованието и пазара на труда“, каза още той.
Сред сериозните предизвикателства министърът открои демотивацията на учениците да изучават математика и природни науки. Според него една от основните причини е „препускането“ през учебния материал, което кара младите хора да се самоизключват от процеса. „Екраните също имат своята вина – нашите ученици прекарват най-много време пред устройства за необразователни цели и това влияе на техните умения“, добави той. Вълчев подчерта, че обществото има нужда не само от потребители на технологии, а от създатели на такива.
Министърът призова и родителите да преосмислят нагласите си, като заяви, че езиковите паралелки не винаги са най-добрият избор за децата, въпреки че хуманитарната подготовка остава важна. Той изтъкна, че голям процент от учениците изпитват затруднения в училище, защото не владеят достатъчно добре български език. Именно поради това в подготвяните законодателни промени ще бъде заложен механизъм за езикова интеграция.
Министерството на образованието и науката предлага и ежегодна оценка на работата на директорите на училища, като слаби резултати могат да бъдат основание за освобождаване. „Мандатността е нещо положително, но през целия си мандат ръководителите трябва да се грижат за качеството и иновативността на образованието. Необходимо е въвеждането на механизми за реална отговорност и отчетност“, посочи министър Вълчев.
Пред представителите на местната власт той съобщи, че се изгражда национална мрежа от училища със засилено изучаване на математика, която ще получи специална финансова подкрепа. По думите му се обсъжда и въвеждането на задължителна матура по математика, като предстоят разговори дали тя ще бъде за всички ученици или само за тези, обучаващи се в специализирани профилирани гимназии.
„Бъдете здрави, вдъхновени и горди с постиженията си! Защото вашите успехи са успехи за България!“, допълва министърът по повод на Международния ден на учителя
Образователният министър: Няма просперитет без математика и природни науки
36% повече студенти в „Медицински сестри“ след отпадане на таксите
Коментари (0)