Новини
Търси

Парламентът прие на първо четене ежегодна атестация за учителите и новия предмет „Добродетели и религия“

Парламентът прие на първо четене ежегодна атестация за учителите и новия предмет „Добродетели и религия“
БТА

Спорен дебат за ролята на религията в училище и за натоварването на учителите

След близо пет часа разисквания Народното събрание прие на първо четене законопроекта на Министерския съвет за промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Основните акценти в него са въвеждането на ежегодна атестация за учителите и създаването на нов учебен предмет „Добродетели и религия“. Проектът беше подкрепен от 169 народни представители, трима гласуваха „против“, а 28 се въздържаха, като алтернативните предложения на „Продължаваме промяната – Демократична България“ бяха отхвърлени.

Новият предмет „Добродетели и религия“ ще се изучава по избор – като „Религия – православие“, „Религия – ислям“ или „Добродетели/етика“. По него няма да се поставят оценки, а целта е учениците да развиват морална преценка, ценностна култура и уважение към различните религии и убеждения.

Наред с това законопроектът предвижда въвеждането на нова професионална квалификация „специалист по ранно учене и грижа“ за деца от 0 до 7 години, допълнителна езикова подкрепа за ученици, които не владеят добре български език, промяна в статута на математическите и природо-математическите гимназии, които ще приемат ученици след IV и VII клас, както и осигуряване на транспорт за деца със специални потребности, пътуващи ежедневно до друго населено място.

Дебатът в пленарната зала беше оживен и раздели народните представители. Йорданка Фандъкова от ГЕРБ–СДС определи проекта като начало на сериозна реформа, която трябва да отговори на нуждите на пазара на труда и на технологичните промени. От „Има такъв народ“ заявиха, че ще подкрепят предложението, но настояха за ясни критерии при оценяването, за да не се създава излишен натиск върху учителите.

От своя страна пък Елисавета Белобрадова от ПП–ДБ изрази притеснение, че не е ясно кой ще преподава новия предмет и дали той няма да натовари учебната програма, а Николай Денков допълни, че обществото не е готово за въвеждането на „Добродетели и религия“ и предложи вариантът да се обсъди под името „Добродетели и ценности“.

Изказването на бившия премиер предизвика остра реакция от страна на Костадин Костадинов от „Възраждане“, който заяви, че голяма част от българите подкрепят идеята и обвини Денков в лъжа, за което получи забележка от председателстващия заседанието.

От БСП – Обединена левица Петя Цанкова приветства акцента върху възпитателната функция на училището и ограничаването на мобилните телефони в часовете, а Тома Биков от ГЕРБ–СДС подкрепи идеята, като подчерта, че религията може да възпитава морални категории, които липсват на изкуствения интелект. 

Срокът за предложения между първо и второ четене е 28 дни. Промените ще бъдат обсъдени допълнително в Комисията по образование и наука, където ще се уточнят критериите за атестация и конкретните параметри на новия учебен предмет.

 Според анализатори, реформата е опит да се възстанови възпитателният елемент в училище, но поставя въпроси за границата между религията и светския характер на образованието. Светият Синод вече предложи предметът да бъде преименуван на „Религия и етика“, докато граждански организации настояват той да бъде напълно доброволен и свободен от идеологически натиск върху учителите и учениците.

Последвайте Таралеж в google news бутон
Редактор

Коментари (0)