Руски самолети летят близо до Аляска, САЩ вдигнаха изтребители
Два руски стратегически бомбардировача Ту-95 и два изтребителя Су-35 летят в зоната за идентификация на противовъздушната отбрана на Аляска (ADIZ)
Франция може да произведе сама изтребител от ново поколение, ако не бъде постигнато споразумение с Германия по програмата за Бъдеща бойна авиационна система (FCAS), заяви в сряда френски официален представител пред малка група журналисти, Politico.
„Ако не успеем да се споразумеем за FCAS, няма място за притеснение, защото Франция вече е строила, знае как да строи и ще построи изтребител сама,“ каза представителят, пожелал анонимност заради чувствителността на темата. „Сама не означава само във Франция — бихме могли да включим европейска екосистема от подизпълнители.“
Коментарите идват на фона на нарастващо напрежение между Париж и Берлин и подсказват, че Франция няма да остане в програмата на всяка цена. Миналата седмица POLITICO съобщи, че Германия разглежда възможността да замени Франция със Швеция или дори с Обединеното кралство, ако Париж и Берлин не постигнат сделка до края на годината.
Във вторник както Dassault Aviation (Франция), така и Airbus Defence and Space (Германия) заявиха, че могат да реализират проекта за изтребител от ново поколение и без другата страна. Макар Dassault да разполага с техническите умения за производство на боен самолет, остава неясно дали държавният бюджет на Франция е достатъчен да финансира проекта без европейски партньори.
Програмата FCAS бе стартирана през 2017 г. от Франция и Германия, като по-късно се присъедини и Испания. Тя е замислена да замени френския Rafale и Eurofighter Typhoon до 2040 г. Този срок е „неподлежащ на преговори“, подчерта френският представител. Очаква се президентът Еманюел Макрон да пътува до Германия в началото на октомври, а министрите на отбраната на Германия, Франция и Испания ще се срещнат също през октомври специално за обсъждане на FCAS.
Ситуацията се усложнява от факта, че все още не е назначен наследник на Себастиен Лекорню, който по-рано този месец премина от поста министър на въоръжените сили на Франция към премиер. В Берлин той се смята за фигура, способна да убеди Dassault да остане на масата за преговори.
Основният спорен въпрос е, че Dassault Aviation настоява за повече правомощия при разработката на новия самолет, известен като New Generation Fighter (NGF), аргументирайки се, че сегашната управленска структура ще доведе до закъснения. Главният изпълнителен директор на Dassault, Ерик Трапие, повтори това послание пред френски депутати в сряда: „Не съм против проекта, но когато Германия казва, че ще изключи Франция, това не ви ли притеснява? … За съжаление, днес ако не създадеш динамика на твърда сила, няма резултати.“
Париж отдавна настоява, че никакви закъснения не са приемливи — и поради факта, че новият изтребител ще бъде част от ядреното възпиране на Франция. Освен това Париж вече е изразявал съмнения дали сегашната организационна структура може да гарантира навременно изпълнение на проекта.
Подкрепяйки на практика искането на Dassault, френският представител заяви пред журналисти: „Ако преместим малко курсора върху стълба NGF и увеличим френския дял, може да има компенсации в други стълбове — това са опции за проучване.“ С други думи, други аспекти на програмата биха могли да бъдат прехвърлени в полза на другите партньори.
Друг спорен въпрос е теглото на самолета: Франция предпочита 15-тонен боен самолет, достатъчно лек за кацане на самолетоносачи, докато Германия е по-склонна към 18-тонен самолет с фокус върху въздушното превъзходство. Френският представител предупреди, че по-тежкият самолет ще изисква по-мощен двигател, което може да доведе до закъснения.
„Ако изразяваме различни нужди от Германия или Испания, не можем да си позволим да изоставаме с месеци. Ако нуждите са различни, трябва да го кажем,“ заключи той.
Два руски стратегически бомбардировача Ту-95 и два изтребителя Су-35 летят в зоната за идентификация на противовъздушната отбрана на Аляска (ADIZ)
Миналата седмица Полша свали предполагаеми руски дронове във въздушното си пространство с подкрепата на самолети от съюзниците си от НАТО
Тайфуните - от базата RAF Coningsby в Линкълншир - ще се присъединят към съюзническите сили от Дания, Франция и Германия, за да подсилят отбраната на НАТО по източния фланг
Коментари (0)