Новини
Търси

Защо Бог се завърна?

Защо Бог се завърна?
Pixabay

"Нашите хора работят в Google и Apple, но има истинско търсене на истината отвъд технологиите“, казва отец Брайън Динкел

Преди близо 60 години списание Time, тогава важно издание, постави обезпокоителен въпрос на корицата си: „Мъртъв ли е Бог?“ И все пак днес Америка е обзета от духовен глад, като приблизително две трети от религиозно необвързаните американци все още вярват в Бог или универсален дух, според Pew. Като цяло младите хора се приближават до висша сила, а нови изследвания показват, че повечето тийнейджъри от поколение Z са по-заинтересовани да научат повече за Иисус, често използвайки интернет, за да намерят нови ангажименти.

Има дори известни признаци на възраждане в решително светска Европа, като 45% повече хора са кръстени в исторически антиклерикална Франция в сравнение с миналата година. И, отбелязва The Spectator, има „бум на Библията“: бързо покачване на продажбите на Библията. В по-широк план, книжарниците за религиозни книги отчитат 20% увеличение на покупките от 2024 г. насам. Във Великобритания, разбира се, се наблюдава „тихо възраждане“, като делът на посещаващите църква хора от населението се е увеличил до близо 6 милиона през 2025 г., в сравнение с 3,7 милиона през 2018 г., като голяма част от енергията се наблюдава сред младите мъже.

В съвременната социология общоприетото схващане е, че религиозните хора като цяло са по-малко любопитни, по-малко амбициозни и по-малко интелигентни от своите невярващи връстници. Но това мнение не е в съответствие с настоящите реалности. Напротив, задълбоченото проучване на данните показва, че през последните 15 години религиозно ангажираните хора са станали по-склонни да бъдат добре образовани, докато атеистите са по-малко. В Съединените щати религиозните групи превъзхождат атеистите и агностиците.

Като цяло религиозният ентусиазъм е най-концентриран сред професионалистите със средни доходи. Анализ на Кооперативното избирателно проучване от 2022-2023 г., анкетирало близо 85 000 американци, е установил положителна корелация между образованието и седмичното посещение на религиозни служби. Процентът на посещаемост се увеличава от 23% сред завършилите гимназия до 30% за тези с магистърска степен. Тази тенденция се подкрепя от изследване на социолога Филип Швадел, което установява, че всяка допълнителна година образование увеличава вероятността американецът да посещава религиозни служби с 15%.

В същото време природата на вярващите се е променила и е придобила все по-консервативен характер. Това е свързано с възхода на поколението Z, отбелязва религиозният коментатор Арън Рен. Днешните млади вярващи са стигнали до вярата в условията на решително враждебна среда за религията. Освен това те са възприели политически позиции по отношение на расата, имиграцията и трансджендъризма, които са коренно различни от тези, заемани от по-възрастните либерални католици, както и от основните протестанти.

Всъщност, прогресивната идеология се оказа катастрофална за молитвените домове, които я възприемат. През 2019 г. в Съединените щати затвориха повече протестантски църкви, отколкото отвориха врати, тъй като основните протестантски деноминации загубиха 5 милиона членове през последното десетилетие. Някога доминиращите основни протестантски църкви сега броят едва 9% от американците в своите паствa, в сравнение с пика от 50%. Доминирани от прогресивните секти като презвитерианците, епископалите и Обединената църква на Христос преживяват това, което един анализатор описа като „кървава баня“, като членството им е намаляло с поне 30% от деветдесетте години насам.

В Канада някога доминиращите англиканци са загубили приблизително три четвърти от своите поклонници и биха могли да изчезнат до 2040 г., според някои църковни лидери. Дори в своя родов дом, Англиканската църква, модно либерална и пренебрежителна към много от опасенията на своите конгреганти относно проблеми като ислямската войнственост или бандите за подготвяне на деца, е в светски упадък и може да бъде изпреварена от исляма в рамките на едно десетилетие. Либералният католицизъм също така посивява и е откъснат от света.

Накратко, прогресивните йерарси от всички деноминации са изправени пред предизвикателството на все по-консервативната клиентска база, както на Запад, така и още повече в Африка, тигелът на католическото бъдеще. Традиционалистките вероизповедания, като например гръцкото православие, изглежда се справят по-добре. Проучване на православни църкви в страната установи, че енориите са отбелязали 78% увеличение на броя на новопокръстените през 2022 г. в сравнение с нивата преди пандемията през 2019 г. Средната възраст на присъстващите е 42 години, като 62% са между 18 и 45 години. Това е значително по-младо от други основни традиции.

Сред евреите реформистките и дори консервативните синагоги се борят, докато тези на ортодоксалния юдаизъм, особено процъфтяващото движение Хабад, са спечелили както членове, така и влияние, радвайки се на най-голям ръст в ангажираността от 7 октомври насам. Някои реформистки евреи (включително и аз) са шокирани от завоя към антиционизъм сред водещите реформистки равини. Като се има предвид огромната подкрепа сред евреите за Израел, тези левичарски ориентирани духовници могат само да отчуждят повечето от прихожаните и могат да оцелеят само като полезни идиоти за онези, които искат да унищожат еврейската държава.

Ако има епицентър за новото религиозно възраждане, това е Африка, която е единственият континент с нарастващо население и огромна, до голяма степен неизползвана икономика.

Очевидно е, че демографската изключителност на Африка ще определи бъдещето на религията. Населението на Субсахарска Африка нарасна с изключителните 31% само между 2010 и 2020 г., достигайки 1,1 милиарда души. Прогнозите на ООН показват, че това население ще се увеличи с две трети до 2050 г., период, през който се очаква Европа и Северна Америка да останат до голяма степен статични. До края на века се очаква седем от 15-те най-населени държави в света да бъдат в Африка, което е в рязък контраст с 1950 г., когато само една африканска държава попадаше в този списък.

В крайна сметка бъдещето на християнството е в Африка. Към 2020 г. в Субсахарска Африка е имало 697,4 милиона християни. Този растеж сега представлява по-голямата част от численото увеличение на християните в световен мащаб. Преди век две трети от християните в света са живели в Европа. Днес тази цифра е приблизително една четвърт. Прогнозите сочат, че до 2050 г. 4 от всеки 10 християни по света ще живеят в Субсахарска Африка. Очаква се делът на региона от световното християнско население да нарасне до 38% до 2050 г., в сравнение с една четвърт през 2010 г.; докато се очаква делът на Европа да спадне до едва 16%. Африканските християни също са млади, със средна възраст от 20 години, в сравнение със средната възраст за християните в световен мащаб от 30 години.

В Африка християнството също е склонно към социален консерватизъм и заема традиционалистки позиции както в рамките на масови групи като англиканите или Католическата църква, така и в бързоразвиващите се евангелски, харизматични и петдесятни деноминации.

Тази връзка между религиозната вяра и растежа, толкова видима в Африка, би могла да оформи и Запада. Образованието, отдавна доминирано от леви секуларисти и радикали, ще бъде ключова повратна точка. В Южен Бронкс или силно имигрантския Шарпстаун в Хюстън, религиозните преподаватели имат успех с млади хора от много бедни среди, където светското образование се проваля. Момчетата от централните градски райони, които посещават религиозни училища, отбелязва социологът от университета Тулейн Илана Хорвиц, се справят много по-добре и е два пъти по-вероятно да завършат колеж от тези в държавните училища. Тя отбелязва, че тук от решаващо значение са качествата на религиозната ангажираност, като уважение към по-възрастните и учене. Дори чувството за вина има своята ефикасност, помагайки за ограничаване на най-лошите импулси, които често водят подрастващите в тъмни пространства.

В цялата страна записването в частни християнски училища се е увеличило през последните години. В Ню Йорк, тъй като градските училища се изпразват, чартърните училища с католическа насоченост са удвоили записаните си ученици. Записването от детска градина до 12-ти клас в Асоциацията на международните християнски училища, описана като „една от най-големите мрежи от евангелски училища в страната“, се е увеличило с 12% между учебните 2019-2020 и 2020-2021 години, дори когато все повече семейства мигрират от системите на държавните училища. Възходът на ваучерните програми, включително в такива големи щати като Тексас и Флорида, до голяма степен е облагодетелствал религиозно ориентираните училища.

Става все по-ясно, че религиозната вяра осигурява критични социални ползи. Например, само 10% от религиозно спазващите хора днес казват, че нямат близки приятели; делът почти се удвоява за тези, които нямат вяра. Участието в църква като цяло също корелира, според проучване от 2022 г. в American Journal of Epidemiology, с по-добри здравни резултати. Също толкова добре установени са връзките между религиозното участие и по-дългия живот, по-голямата финансова щедрост и по-стабилните семейства.

Водещият на християнското токшоу Джъстин Бриърли предсказва „падението на Новия атеизъм“. Визията на Ричард Докинс за вселена, движена от „сляпо, безмилостно безразличие“, е оспорвана от поколение консервативни интелектуалци като Джордан Питърсън, Джей Ди Ванс и Аян Хирси Али, които приемат възраждането на религията като противотежест на настоящия упадък в брака, семейството, общността и гражданското общество.

Дори някои от технологичния елит се съмняват. Повечето учени са склонни към секуларизъм, но изглежда има тенденция сред учените да приемат вярата. Най-забележително е, че разрастващото се Общество на католическите учени наброява над 2100 членове и има 28 регионални клона.

Дори в технологичното сърце на светската Америка, Силициевата долина, има религиозни вълнения. Най-важният новатор в света, Илон Мъск, наскоро стана по-публичен в приемането на християнството, което той описва като „религия на любопитството“ и „по-голямо просветление“. Други ръководители и инвеститори като Пат Гелсингър, бивш ръководител на Intel, Гари Тан, главен изпълнителен директор на Y Incubator, и Питър Тейл също са прегърнали вярата.

В Силициевата долина – където, както отбелязва един наблюдател, религията е на „границата на незаконието“ – конгрегацията на католическата църква „Дева Мария на мира“ се е увеличила до над 3000 семейства. И според отец Брайън Динкел, който изслушва приблизително 50 000 изповеди годишно, „Хората, които може би се справят добре, също искат нещо повече. Нашите хора работят в Google и Apple, но има истинско търсене на истината отвъд технологиите.“

В крайна сметка религиозността може да надделее поради по-високата раждаемост. Местата, където американците имат деца, са склонни да бъдат на юг, в равнините и части от Междупланинския Запад. Това са и центрове на консервативното християнство. Присъствието на деца е още по-важно в епоха, в която демографската бомба се е превърнала в демографски дефицит.

Изглежда вероятно повече американци, виждайки ползите от вярата и общността, да продължат да възприемат по-религиозно мислене в бъдеще. Оказва се, че новината за смъртта на Бог е била силно преувеличена.

Автор: Joel Kotkin, Unherd

Последвайте Таралеж в google news бутон
Редактор

Коментари (0)