Новини
Търси

Около 57 000 първокласници се очакват тази есен, съобщи Вълчев

Около 57 000 първокласници се очакват тази есен, съобщи Вълчев
БТА

Вълчев отново подчерта, че религията няма да е задължителна. Новият предмет ще съчетава възпитание в ценности с елементи на религиозната култура

Записването на първокласниците продължава, тъй като действа т.нар. Механизъм за обхват на децата в образователната система. Има семейства, които все още не са записали децата си, затова очакваният брой първокласници през учебната 2025/2026 г. е около 57 000. Това е по-малко в сравнение с предходни години и отразява общата демографска тенденция, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в ефира на „Неделя 150“ по БНР.

В същото време той отбеляза и позитивни промени – намалява склонността към емиграция, все повече деца от ромски произход се включват в образованието и процентът на завършилите сред тях расте, което бе потвърдено и от данните на Евростат.

По думите на министъра, общият брой на учениците от първи до 12-и клас през новата учебна година ще бъде около 716 000.

За ремонтите в училищата

През това лято ремонтите са били повече от обичайното – близо 1500 училища и детски градини са били обект на строителни дейности благодарение на допълнителни средства. Във всички училища се реализират проекти за изграждане на съвременни STEM центрове – комплекси от кабинети по природни науки, обединени в модерна учебна среда, каза Вълчев.

По Плана за възстановяване и устойчивост в 50 училища се извършват цялостни ремонти. Обновяват се и студентски, и ученически общежития. Съществува и програма за строителство и пристрояване на училища и детски градини – целта е преминаване към едносменен режим и преодоляване на недостига на места за децата. Работи се и по изграждането на физкултурни салони и спортни площадки.

Около 250 ремонта няма да приключат в срок, но част от тях са към завършване. В 22 училища учебната година ще започне в други сгради, като на места се налага ползване на до три различни обекта. „Съдействали сме на всички училища, за да могат да започнат нормално учебната година“, увери министърът.

За идеята училището да започва по-късно

Основната предпоставка за по-късен старт на учебния ден е преминаването към едносменен режим. Преди осем години 360 училища учеха на две смени, днес те са 226, а целта е броят им да спадне до 180. Това се постига както чрез нови сгради и пристройки, така и чрез регулиране на приема.

„Изследванията показват, че когато учениците започват училище по-късно, тяхната мотивация и резултати се подобряват“, отбеляза Вълчев. Най-сериозен проблем остава в София, където над 80 училища все още са на двусменен режим и терените за ново строителство са ограничени.

За недостига на учители

През последните години се увеличава броят на педагогическите специалисти, които не са учители, но подпомагат учениците – ресурсни учители, логопеди, психолози и педагогически съветници.

„Анализите ни преди десет години сочеха тревожна перспектива – че може да останем без достатъчно учители. С решението за увеличение на заплатите ситуацията се промени и днес дори имаме повече кандидати в някои области“, каза министърът.

Според него недостигът остава основно при математика, физика и химия, докато по начална и предучилищна педагогика или физическо възпитание конкуренцията за място е висока.

За учебните програми

Всички учебни програми са отворени за промяна. Целта е да се освободи време за усвояване на умения и да се намали трупането на излишна информация. Програмите ще се направят по-рамкови и с по-силно възпитателна насоченост. „Скоро ще представим новите визии за обществено обсъждане“, каза Вълчев.

За мобилните телефони в училище

„И сега има забрана за ползването на мобилни телефони в час, но тя трудно се спазва заради слабата система от санкции“, отбеляза министърът. Промените в закона предвиждат телефоните да могат да се използват само за образователни цели, при медицинска необходимост или извънредни ситуации.

За предмета „Добродетели и религии“

Вълчев отново подчерта, че религията няма да е задължителна. Новият предмет ще съчетава възпитание в ценности с елементи на религиозната култура. „Нито едно дете няма да бъде принуждавано да учи религия. Ще има един час за възпитание в добро, който ще включва и религиозни елементи – както вече се изучават религиозните празници и традиции“, уточни той.

За дисциплината и санкциите

Министърът обясни, че не се отказват от дисциплинарни мерки, а само от въвеждането на отделна оценка за дисциплина. Новите правила ще предвиждат повече леки санкции – например предупреждение за преместване в друга паралелка.

За изпитите след седми клас

Вълчев коментира, че частните уроци са резултат основно от желанието на родителите да осигурят предимство при кандидатстване в елитни училища. Новият изпит по математика ще включва и практически задачи от природните науки – понятия като напрежение, мощност или pH, но без дефиниции, закони или формули.

„Целта ни е децата да знаят основните неща с разбиране. Публикуваме примерни задачи, за да видят родителите, че те не изискват допълнителни уроци“, увери министърът.

Последвайте Таралеж в google news бутон
Редактор

Кирил Илиев

Коментари (0)