Новини
Търси

Албания се превръща в дестинация за контрабанден петрол от Русия и Либия

Албания се превръща в дестинация за контрабанден петрол от Русия и Либия
Wikipedia

Нискокачествени, санкционирани петролни продукти с произход от Русия и Либия намират път през албанските пристанища, прикрити зад фалшифицирани товарни декларации или скрити в модифицирани корпуси на риболовни кораби

Беше студен и ветровит ден през януари тази година, когато корабите Besart и Aya Zanoubya се приближиха до пристанището Порто Романо, близо до Дуръс на адриатическото крайбрежие на Албания. Вторият от тях бе теглен поради предполагаема електрическа повреда, която уж му попречила да продължи към обявената си дестинация, пише BalkanInsight.

Декларираният товар беше цимент. Но след сигнал и последвала проверка разследващите открили нещо съвсем различно – 600 000 литра недеклариран дизел.

Това не било първият подобен случай.

Според данни, получени от BIRN, пристанището Порто Романо – частна собственост и специализирано в нефтени вносни операции – многократно е било крайна точка на доставки на петролни продукти с произход от страни, подложени на санкции от ООН, Европейския съюз или САЩ.

Aya Zanoubya била акостирала на същото пристанище само три седмици по-рано, в средата на декември, отново с обявена „техническа повреда“, която уж ѝ попречила да продължи по маршрута си. И тогава товарът по документи бил цимент.

Според експерти, има голяма вероятност контрабандният дизел, иззет през януари, да е с произход от Русия, която е подложена на тежки западни санкции след анексията на Крим през 2014 г. и особено след пълномащабното нахлуване в Украйна през 2022 г.

„Русия е основният източник“, казва Лоренцо Баньоли, ръководител на Investigative Reporting Project Italy (IRPI), която следи нелегалните трансфери на петрол в Средиземно море от 2016 г. насам. „Либия е вторият по значимост източник, но около една трета от целия контрабанден петрол е с руски произход.“

Албанската държавна полиция отказва коментар, но служител в пристанището на Дуръс обяснява, че подобни схеми често използват фалшиви товарни декларации, за да изглеждат като легални сделки, и пристанища, където контролът е по-слаб. „Трудно е обаче това да стане без подкупи“, добавя той, пожелал анонимност.

Снимки в интернет показват двата кораба – остарели и износени, с избледняла боя и ръжда. Besart е построен през 1981 г., а Aya Zanoubya още по-рано – през 1977 г. И двата плават под танзанийски флаг, страна, известна с това, че допуска в морския си регистър кораби, собственост на чужденци.

Прокуратурата твърди, че и двата кораба са били наети от компанията Batimarine Owner Ship, базирана в Дуръс. Капитанът на Besart, сириецът Мохамед Кахилах, заявил пред разследващите, че пътуването е започнало от Тунис с 100 тона цимент, но по нареждане на администратора на компанията Едуарт Скора е запълнил баластните резервоари с над 400 000 литра дизел, „необходим за теглене на друг кораб“.

Скора, албански гражданин, е арестуван на 26 януари, когато преминава границата от Косово към Албания. Той отрича вина и твърди, че дизелът случайно е попаднал в резервоарите или че му е бил необходим за 98-дневно плаване до Танзания.

Той заявява също, че единствено той носи отговорност за товара, а не компанията или нейният собственик – швейцарецът от албански произход Флориан Биба, който не може да бъде открит за коментар.

Разследването установява, че митническият агент, обслужвал Aya Zanoubya, е бил платен от търговеца на петрол Джукшин Кока. Според прокурорите в Дуръс, Кока и неговият партньор Серхио Сула са закупили кораба чрез офшорна компания и са организирали контрабандата на поне 200 000 литра дизел. Двамата се укриват от издадени заповеди за арест.

След конфискацията на Aya Zanoubya в Порто Романо, Кока е заподозрян, че е подкупил полицай с 10 000 евро, за да може да източи нелегалния товар. Разпитан преди издаването на заповедта за арест, той твърди, че на борда е имало само цимент и отрича всякакво участие в контрабанда.

Забранен петрол от Либия

Порто Романо е било въвлечено и в друг случай през септември 2022 г., когато албанските власти задържат кораба Queen Majeda, пристигнал от либийския град Бенгази.

Според документите по делото, капитанът се опитал да смени курса и да избегне акостирането без обяснение. Компанията GK Maritime, представлявана от Ерлис Косова, уведомила властите, че корабът превозва гориво за Kastrati Sh.a – най-големия вносител на петрол в Албания, чиято свързана фирма MBM притежава пристанището Порто Романо.

При проверката са открити 2,6 милиона литра гориво, идентифицирани като Marine Gasoil 1000 PPM – продукт, използван от големи кораби, но забранен за търговия в Албания.

Капитанът заявил, че е пътувал по този маршрут два пъти по-рано, а петролните продукти са били доставени от либийската компания Brega. Корабът е собственост на Eldawadi Shipping Ltd, притежавана от либиеца Нури Елдавани.

Групата Kastrati отрича нейното енергийно подразделение да е било купувач на товара през септември 2022 г., но потвърждава, че е получила две предишни доставки от същия кораб. В официално становище компанията подчертава, че всички процедури са били извършени в съответствие със закона и че плащанията се извършват само чрез реномирани международни банки.

Контрабандата процъфтява в разделена Либия

Прокурорите в Дуръс подозират, че петролните продукти при третото пътуване на Queen Majeda са били контрабандни и документите – фалшифицирани. Те смятат, че горивото може да е било продадено от лица, включени в черни списъци на ООН или САЩ.

През декември миналата година експертна група на ООН за Либия посочи случая Queen Majeda като част от системен модел на контрабанда от страната, която от години е раздирана от конфликти между правителството в Триполи и силите на генерал Халифа Хафтар в Бенгази.

Ниските данъци и държавните субсидии правят контрабандата на либийски петрол особено доходоносна и финансират въоръжените групировки в страната.

„Макар че Либия е голям производител на суров петрол, тя няма достатъчно рафинерии, което отваря пространство за Русия, която поддържа връзки с групировката на Хафтар“, обяснява Баньоли от IRPI.

ООН е идентифицирала 185 съмнителни плавания на кораби, включително Queen Majeda, между март 2022 и октомври 2024 г., много от които са извършени от Бенгази – бастион на Хафтар.

„Местните въоръжени групи печелят от контрабандата“, казва Баньоли. „За тях няма значение дали става дума за петрол или за хора – това е просто бизнес модел.“

Рибарски кораби, превозващи петрол

Сред замесените плавателни съдове ООН идентифицира и албанския риболовен кораб Blue Castor. Албанските прокурори са разследвали три отделни случая, при които риболовни кораби са били засечени да получават гориво в открито море от либийски танкери.

През септември 2022 г. корабът Leon е заловен и ескортиран до Дуръс, след като е установено, че е модифициран да съхранява до 30 000 литра гориво. През януари 2023 г. друг риболовен съд, Geni, е засечен с 50 000 литра дизел, а през юли 2022 г. корабът Anyway е конфискуван с 73 000 литра нелегален петрол в специално преработени резервоари. Капитанът признал, че го е купил в Либия, плащайки с уловена риба.

От 2022 г. насам албанските власти са иззели над 753 000 литра контрабандно гориво, освен 2 200 тона, открити на Queen Majeda. Източник от прокуратурата в Дуръс уточнява, че това гориво е нискокачествено и предназначено основно за камиони и кораби: „То е твърде некачествено, за да се използва в обикновени автомобили“, казва той, пожелал анонимност.

Последвайте Таралеж в google news бутон
Редактор

Коментари (0)