Авиационните компании Airbus, Leonardo и Thales обявиха в четвъртък, че са постигнали предварително споразумение за обединяване на своите космически дейности, за да създадат европейски „шампион“ – визия, отдавна лансирана от председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, пише Politico.
Обявявайки създаването на „водещ европейски играч в космическата индустрия“, трите компании съобщиха, че ще обединят производството си на сателити и космически системи в бизнес на стойност 6,5 милиарда евро, който ще осигурява работа на около 25 000 души в цяла Европа. Сделката има за цел да създаде конкурент на SpaceX на Илон Мъск, особено в областта на сателитите в ниска околоземна орбита, които захранват интернет услугата Starlink. Прогнозните приходи на SpaceX за 2025 г. са около 15 милиарда долара.
Сделката — първоначално наречена Project Bromo (по името на вулкан в Индонезия) — се подготвя отдавна. Преговорите между трите компании са били усложнени от участието на пет правителства като акционери или партньори, а получаването на одобрение за сливането от антимонополните органи се смята за сериозно предизвикателство.
Франция, Италия, Германия, Испания и Обединеното кралство ще имат участие в новото дружество, което ще бъде със седалище в Тулуза, Южна Франция, но ще бъде разделено на пет отделни юридически лица, за да се запазят националните интереси. Управленската структура ще наподобява тази на европейския производител на ракети MBDA.
Airbus ще притежава 35% дял, докато Leonardo от Италия и Thales от Франция ще имат по 32,5%. Ще има един общ изпълнителен директор (все още неназован) и управители за всяка държава, съобщи говорител на Airbus пред POLITICO.
Френският министър на икономиката Ролан Лескюр приветства новината като „отлична“.„Създаването на европейски шампион в сателитната индустрия ни позволява да увеличим инвестициите в научни изследвания и иновации в този стратегически сектор и да засилим нашия суверенитет в условията на ожесточена глобална конкуренция“,
написа той в публикация в Bluesky.
От германска страна реакцията беше по-предпазлива. Говорител на министъра на икономиката Катарина Райхе заяви, че Берлин следи с „голям интерес“ процеса на консолидация в европейската авиационна и космическа индустрия и поддържа контакт с Airbus и неговото отбранително подразделение.
Лига на шампионите
Франция и Германия отдавна настояват за създаване на континентални индустриални шампиони, като ръководители на водещи компании от двете страни наскоро отправиха съвместен призив към Брюксел да облекчи правилата за сливания, за да позволи на европейските компании да се разрастват и да бъдат конкурентоспособни в глобален мащаб.
Ироничното в случая е, че сделката включва Airbus — компанията, която често се сочи като единствения истински европейски индустриален шампион. Основана през 1970 г. и преобразувана в сегашния си вид чрез френско-германо-испанско сливане през 2000 г., Airbus днес е частично държавна: Франция и Германия притежават по 10%, а Испания — 4%.
Италия държи 30% дял в Leonardo, която от своя страна притежава 33% от Thales Alenia Space.
Новото обединение ще обедини, развие и разшири „всеобхватно портфолио от допълващи се технологии и цялостни решения – от космическа инфраструктура до услуги“. Очаква се то да генерира годишни синергии с оперативна печалба от „средни трицифрени милиони евро“ пет години след приключване на сделката, което се предвижда да стане през 2027 г., според прессъобщението.
Пречки пред сливането
Сделката ще се нуждае от одобрение от антимонополното подразделение на Европейската комисия, което ще трябва да намери баланс между строгите си правила за сливане и желанието на фон дер Лайен да създава европейски победители.
Новото дружество ще се конкурира с чуждестранни компании в областта на търговските телекомуникационни сателити, но ще има ограничена конкуренция при военните и обществените поръчки в ЕС, като например тези на Европейската космическа агенция (ESA), които обикновено са запазени за европейски изпълнители.
Директорът на операциите на ESA Ролф Денсинг изрази опасения, че сделката може да остави агенцията с ограничен избор на доставчици на сателити. Единственият оставащ конкурент би бил германската компания OHB. Нейният изпълнителен директор Марко Фукс предупреди, че това сливане може да създаде монопол, който би навредил на клиентите и на европейската индустрия.
Това може да напомни за напрежението, което възникна, когато Европейската комисия блокира сливането между Siemens и Alstom през 2019 г., макар че днес политическият климат е по-благоприятен за подобни обединения.
Междувременно Комисията е под натиск да преразгледа правилата си за сливания, така че да отчита по-широката цел на ЕС – икономически растеж и засилване на конкурентоспособността спрямо САЩ и Китай. Прегледът на тези насоки се очаква през следващата година, според последната работна програма на Комисията.
Коментари (0)