Новини
Търси

Всеки нов километър от „Хемус“ носи 61 млн. евро икономически ефект, сочи анализ на Дянков

Всеки нов километър от „Хемус“ носи 61 млн. евро икономически ефект, сочи анализ на Дянков
БТА

Дянков подчертава, че автомагистралата А2 има ключово значение за регионалното развитие на Северна България

Един допълнителен километър от стратегическата магистрала „Хемус“ носи икономическо въздействие с обща макроикономическа стойност от близо 61 милиона евро в дългосрочен план. Това потвърждава, че инвестициите в натоварени или проблемни участъци са напълно оправдани. До този извод стига анализ на председателя на Фискалния съвет Симеон Дянков.

В изследването се оценява ефектът от изграждането на още един километър от „Хемус“, при условие че всички строителни материали и услуги се доставят от местни източници.

Дянков подчертава, че автомагистралата А2 има ключово значение за регионалното развитие на Северна България. В анализа той разглежда три основни аспекта на икономическото въздействие:

  • ефекта от самото строителство, оценен чрез макроикономически мултипликатори;

  • ползите за потребителите от спестено време при пътуване и по-ниски експлоатационни разходи на превозните средства;

  • ефекта от намаляването на пътнотранспортните произшествия, при допускане за 50% спад на смъртните случаи и нараняванията.

Изследването е базирано на трафик от 10 000 превозни средства дневно – реалистично ниво за натоварена магистрала. Средната стойност на времето на водача е изчислена на 5 евро на час. Дългосрочният мултипликатор е определен на 1,2, въз основа на данни от други източноевропейски държави, което води до добавена стойност от 9,6 милиона евро.

Според анализа, строителството на един километър магистрала създава 267 еквивалентни на пълна заетост работни години, като генерира и допълнителни косвени ефекти в икономиката чрез веригите на доставки. Спестяванията от време за пътуване се оценяват на около 1,52 милиона евро, а годишните икономии от разходи за превозни средства – на приблизително 182 500 евро. При 30-годишен полезен живот на инфраструктурата и 5% годишна амортизация, настоящата стойност на този мултипликатор достига 26,16 милиона евро.

Годишната полза от намаляване на произшествията – при допускане за 50% по-малко инциденти благодарение на подобрената безопасност – е оценена на 1,625 милиона евро, с настояща стойност от 24,97 милиона евро. Така този фактор допринася с около 42% за общото икономическо въздействие, подчертава Дянков, което показва значението на безопасността при изграждането на пътна инфраструктура.

Общата дългосрочна икономическа полза от изграждането на още един километър от магистралата възлиза на 60,73 милиона евро. Това, според Дянков, ясно доказва, че инвестициите в „тесни“ и натоварени участъци са икономически оправдани. Той допълва, че по-интензивният трафик води до още по-големи спестявания на време и разходи, макар тези вторични ефекти да не са включени в изчисленията.

В заключение анализът посочва, че почти половината от общите ползи се дължат на подобренията в безопасността – фактор, който има дълготрайно положително влияние върху икономиката и обществото.

В началото на октомври бе открит нов 10-километров участък от магистрала „Хемус“ между пътните възли „Боаза“ и „Дерманци“, припомня БТА. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов заяви по време на инспекция на трасето, че се очаква цялата магистрала да бъде завършена до края на 2029 г. или началото на 2030 г.

Последвайте Таралеж в google news бутон
Редактор

Коментари (0)