Новини
Търси

24 години след 11 септември: Терористичните заплахи се умножиха

24 години след 11 септември: Терористичните заплахи се умножиха
Taralej.bg

Днес има пет пъти повече салафитско-джихадистки терористични групи, отколкото те бяха на 11 септември 2001 г.

Близо двадесет и пет години след най-лошата терористична атака в историята на САЩ, страната е изправена пред много по-различен пейзаж от заплахи и предизвикателства за борба с тероризма. Американските военни с лекота победиха силите на Ал Кайда и талибаните и подкрепиха победата на бойното поле над силите на така наречената Ислямска държава – известна още като Ислямска държава в Ирак и Сирия (ИДИЛ) – но до голяма степен са изоставили усилията си за мека сила, които биха могли да противодействат на трайната им привлекателност.

Тероризъм и борба с тероризма

Сега талибаните са отново на власт в Афганистан, а Ал Кайда, макар и отслабена, поддържа филиали в множество страни с мюсюлманско мнозинство на три континента. Разпространението на социалните медии и напредъкът в технологиите направиха тези групи още по-ефективни транснационални вербовчици. Тези онлайн платформи сега са форуми за радикализация в Съединените щати, които се справят с разделящи, изпълнени с омраза кампании.

Ветеранът експерт по тероризъм Брус Хофман и Фарах Пандит, бивш дипломат, който е пионер в новите подходи за противодействие на насилствения екстремизъм, споделят своята оценка за реакцията на САЩ на атаките от 11 септември 2001 г. и как страната трябва да се справи с предстоящите предизвикателства.

Станали ли са Съединените щати по-сигурни през двадесет и четирите години след атаките от 11 септември?

Съединените щати значително разшириха своите възможности за борба с тероризма след 11 септември, като създадоха Министерството на вътрешната сигурност (DHS), Национален център за борба с тероризма, Център за скрининг на терористи и Службата на директора на националното разузнаване. Те също така успяха да убият или заловят организаторите на атаките и хиляди техни пехотинци. Но тези военни и други успехи – включително убийството или задържането на повече от три четвърти от лидерите и бойците на Ал Кайда, освобождаването на около петдесет милиона души от терористично или деспотично управление и изземването на повече от 140 милиона долара от около 1400 банкови сметки – никога не бяха съчетани с еднакво критични некинетични инициативи за борба с тероризма. Например, имаше ограничени усилия за засилване на публичната дипломация, която включва информационни операции, които ефективно оспорват идеологическия призив за битка на терористите.

Днес има пет пъти повече салафитско-джихадистки терористични групи, определени от Държавния департамент на САЩ – повече от петдесет – отколкото на 11 септември 2001 г. Това демонстрира продължаващия резонанс на посланието на групи като Ал Кайда и ИДИЛ, нарастването на броя на съответните им франчайзи и тяхната устойчивост въпреки най-координираната и устойчива глобална кампания срещу тероризма в историята.

Това е само едно измерение на нова ера на възход на екстремистите, което означава, че американците не са в по-голяма безопасност. Вътрешният пейзаж на заплахите също е отвъд всичко, което някой би си представил преди двадесет и четири години, с идеологии, които вече не са вдъхновени само от религия, политика или политически действия. Броят на групите, проповядващи омраза, нараства рязко както у дома, така и в чужбина, подтикнат в някои случаи от нападението на Хамас срещу Израел на 7 октомври 2023 г. и последиците от него, а в други случаи от екстремистко-популистки възгледи, антиимигрантски настроения и бързи технологични промени, които оформят начина ни на живот.

Въпреки това правителството е съкратило програмите, насочени към противодействие на вътрешния тероризъм. Например, Министерството на правосъдието на САЩ до голяма степен е разпуснало звеното си за вътрешен екстремизъм, ФБР е намалило персонала и ресурсите, отпуснати за разследвания на вътрешен тероризъм, а Министерството на вътрешните работи е ограничило дейността на своя Център за превантивни програми и партньорства и своята Програма за целенасочени грантове за предотвратяване на насилието и тероризма. Този подход на несвързване на точките по отношение на терористичните заплахи също така е направил Съединените щати по-малко безопасни.

Как подходи правителството на САЩ към идеологическия аспект на терористичната заплаха след 11 септември?

Светкавичните победи и ниските жертви от американските инвазии в Афганистан и Ирак след 11 септември сякаш потвърждаваха това, което тогава беше приветствано като „революция във военните дела“ – убеждението, че технологичното превъзходство, доктриналното майсторство и превъзходното оборудване и организация на американските военни могат лесно да победят всеки противник. Но терористичните и бунтовническите кампании, които се появиха след инвазиите, изискваха различна стратегия и по-подходящи тактики, които американските сили първоначално не бяха склонни да възприемат.

Разчитането на кинетиката игнорираше факта, че Ал Кайда, талибаните и впоследствие ИДИЛ бяха транснационални движения, чиято идеология за категорична защита на „мюсюлманите и ислямските земи“, както и присъщият наратив за недоволство, резонираха далеч отвъд полето на конфликта. Въпреки че Съединените щати постигнаха тактически успех в убиването или залавянето на ключови лидери и бойци на Ал Кайда, талибаните и ИДИЛ, те никога не разработиха устойчива стратегия за противодействие на идеологическата привлекателност на терористите, способността им да радикализират новите членове или постоянната им способност да вдъхновяват симпатизантите си и да поддържат движенията им.

В началото Съединените щати положиха значителни усилия да следват подход на мека сила. Това включваше стратегическа оценка и разбиране за това как да се изградят бариери онлайн и офлайн, така че по-младите поколения да не се вдъхновяват от радикални идеологии.

Струва си да се отбележи, че правителството въведе стратегия, известна като „Противодействие на насилствения екстремизъм“, която беше предназначена да овласти отделните хора, гражданското общество и местните усилия за защита на младите хора от привличането на екстремисти. Това включваше обещаващи програми, в които бивши екстремисти работеха директно с уязвими младежи. Програми като „Сестри срещу насилствения екстремизъм“ помогнаха на майките и други жени в семейството да развият умения за идентифициране на промени в младежите и справяне с ранните признаци на радикализация. Онлайн програми като Viral Peace помогнаха за обучението на местни лидери да насочват общностите в борбата срещу омразата и насилието чрез използването на социалните медии. За съжаление, твърде малко финансиране или персонал бяха посветени на борбата с идеологическата война.

Как Съединените щати могат ефективно да се противопоставят на тероризма през 2020-те?

Не можем да спрем това, което не разбираме. Силата на САЩ трябва да бъде инвестирана в това как разбираме какво се случва в обществата. Екстремистите вербуват обикновени хора и правят това, като разбират какво трябва да направят, за да убедят и да се харесат на чувствата на хората. Правителството на САЩ не разбира как потенциалните новобранци от нововъзникващите поколения – поколение Z и поколение Алфа – могат да бъдат защитени, защото не разполага с „културна интелигентност“ като част от своя инструментариум.

За да разберем ценностите на следващото поколение, независимо дали в Съединените щати или по света, трябва да идентифицираме и проучим точките на сближаване и разминаване. Можем да изследваме тези нюанси чрез изследване на културната интелигентност – структурирани културни данни, които позволяват идентифицирането на модели в привидно различни културни сигнали – и да ги използваме, за да преосмислим измерението на меката сила на външнополитическата стратегия на Съединените щати.

Познаването на конкретни аудитории, към които да се насочим, може да помогне за определяне на метода на ангажиране. По време на Студената война Съединените щати правеха това чрез медии с „безплатни“ радиостанции. Днес това ще изисква десетки разнообразни усилия чрез културни точки на контакт, включително игри, медии, подкасти, спорт и стрийминг, защото всяка демографска група има микро „племена“ в себе си. Иновациите в меката сила са критична необходимост за националната сигурност, тъй като нашите инструменти не успяват да се справят с променящия се глобален пейзаж.

Какво въздействие, ако има такова, ще окажат новите технологии като ИИ върху тероризма и борбата с тероризма?

Терористите със сигурност ще се опитат да използват изкуствения интелект (ИИ) оперативно, за да подобрят наблюдението и разузнаването на целите и да подкрепят действителните си атаки. ИИ би могъл също да помогне на терористите в техните текущи информационни операции и пропагандни усилия, особено чрез използването на „дълбоки фалшиви фалшиви флагове“ и други техники за фалшив флаг. Независимо дали става въпрос за социални платформи като TikTok, Instagram, Telegram или Facebook, игрови платформи или други места, злонамерените лица работят 24/7, за да привлекат нови членове. Тактиките им са умни, бързи и успешни. Мемове, видеоклипове, инфлуенсъри, поезия, музика, игри – каквото и да правят поколения Z и Alpha, те също.

Но правителствата, предвид способността им да използват ИИ в голям мащаб, биха могли да имат предимство в разработването на нови начини за предвиждане, прогнозиране и защита от терористични атаки и нови терористични тактики.

Възможно е също така най-сериозното технологично предизвикателство, пред което са изправени Съединените щати от терористи, да е по-банално и вече съществуващо – заплахата, породена от безпилотни летателни системи, известни като дронове. Дроновете вече са изиграли значителна роля във войната между Русия и Украйна, както и в различни конфликти в Близкия изток. Най-забележително е, че те бяха използвани при успешното пробиване на оградата по границата на Израел с Газа от страна на Хамас на 7 октомври 2023 г. и при трансграничните атаки срещу Израел, предприети от Хизбула в Ливан, хусите в Йемен и от Иран.

И все пак Съединените щати са напълно неподготвени да противодействат на атаки с дронове, които биха могли да бъдат насочени към големи населени места и критична инфраструктура. В Конгреса са внесени множество законопроекти, насочени към противодействие на заплахите от дронове, които очакват действия, но никой от тях не се справя адекватно с тази нарастваща заплаха. През декември 2024 г. Агенцията за митническа и гранична защита на САЩ информира Конгреса, че през изминалата година е имало 6900 нахлувания на дронове от Мексико само за един шестседмичен период.

Какво могат да научат Съединените щати от европейския подход за борба с екстремизма?

Съединените щати биха се поучили от Закона за цифровите услуги (DSA), който Европейският съюз прие, за да направи онлайн пространството по-безопасно. Макар и да не е перфектен, той изисква много повече от технологичните компании и ги държи отговорни. Администрацията на Доналд Тръмп категорично се противопостави на Закона за дигиталните услуги (DSA) и е малко вероятно фирмите от Силициевата долина да измислят по-добър начин напред, оставяйки американците уязвими. С нарастването на омразата и всякакви видове екстремистко съдържание онлайн, въздействието, което то оказва върху начина, по който хората реагират на него, и опасната американска екосистема от омраза, Съединените щати трябва сериозно да се заемат с предотвратяването на вдъхновението на новите поколения от техните гнусни директиви. Близо двадесет и пет години след 11 септември, ние знаем колко е важно идентичността и принадлежността по отношение на вербуването и радикализацията.

Автор: Bruce Hoffman, Farah Pandith, CFR 

 

Последвайте Таралеж в google news бутон
Редактор

Таралеж МТ

Коментари (0)