Как е обучаван 18-годишният шофьор, загинал с двама приятели в катастрофа край Созопол
Маршрутът на изпита не може да се проследи дигитално
"Обучението на кандидат-шофьорите в България е абсолютна проформа. Според мен не се извършва никакво обучение или то е в много малка степен. Това се дължи на огромната корупция в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Нищо не се прави за предотвратяване на тази корупция и на формалните обучения".
Това заяви пред ТАРАЛЕЖ Красимир Пъргов, бивш служител на ДАИ. Повод за коментара му е поредната катастрофа с жертви с шофьор взел книжка преди ден. Според него в учебните центрове се случват "страшни работи".
"През 2018-2019 година, като служители в Автомобилна администрация, сключихме планове за съвместни действия с "Икономическа полиция" и с НАП. Установихме, че в автошколи се обучават хиляди хора, а се отчитат обороти под прага за регистрация на ДДС. Потокът на парите при обученията е сбъркан. Той върви през инструктурите, които трябва да са служители на фирмата, която има лиценз. Вместо потока на парите от курсистите да минава през фирмата, те се разплащат с инструктурите, а те на изпитващия. Така фирмите стават зависими от своите инструктури вместо да е обратното. Точно на тези фирми им казват фирми "закачалки". Имаше много искания тези преподаватели на бъдат на трудов договор, това не се случи, масово са на граждански договори".
Пъргов е на мнение, че проблемите в обучението са много и дигитализацията е трябвало да не допуска кандидат на изпит, ако не е покрил въпросните критерии.
"Това можеше да се случи с учебната книжа, за която масово се затварят очите и ушите, защото когото и да попитате от бранша ще кажат, че е отменена. Ама като е отменена в кой документ е отменена?".
Бившият служител на ДАИ уточни, че дигитализацията е трябвало да е по начин, по който да се елиминира човешкият фактор и електронната система да открива, когато обучението не е извършено до край.
"Димитър Ганев, който е зам. - изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", направи така че да може ръчно да се въвежда в електронната система. Преди манипулациите се правеха на хартия, а сега ръчно в дигитална среда. Учебната книжка изпълнява ролята на контрол на курсиста над предподавателя. Вътре пише всички модули и курсиста следи какво му се преподава".
Красимир Пъргов е категоричен, че вина за последните пътни инциденти с млади шофьори носят "хората, които позволиха корупцията с екипа на Роби Уилямс, с учебните центрове и с техническите прегледи. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" е виновна. Това е една рекетьорска организация".
Според него има детайли, които могат да се въведат за младите шофьори, но основното е, че трябва да има истинско обучение и независим изпит.
"Корупцията стои зад това. Обществена тайна е, че като дадеш някой лев на изпитващия - минаваш, като не дадеш - късат те два-три пъти, докато не се навиеш да дадеш. Теоретичният изпит в момента не е пробит, но практическият изпит е пробит на 100%".
Той коментира и системата "Навигатор", в която също има пропуски.
"Докато не стана катастрофата с летящата в автобуса кола се пренебрегваше системата "Навигатор". И досега министър Гроздан Караджов не е отговорил на въпроса колко прерутиране има навигатора по време на изпита на младежа, който се удари в рейса. Вчера разбрах нова система, която правели - слагали навигатора на пауза и инструктора те води наляво-надясно, на където иска той, а не се водиш от навигатора. Нали точно това е идеята - дигиталната среда да елиминира човешкият фактор, за да се намали корупционният риск, защото се намираме на Балканите и службата е една от най-пробитите".
Пъргов каза още, че това е била и причината да се предложи единен контролен орган, за да може инспекторите, които правят контрол да имат частични полицейски правомощия и частични правомощия на НАП, за да могат да извършват цялостната проверка.
"В момента се прави проверка, след това се прехвърля на "Икономическа полиция", която зависи от НАП и така се размива отговорността".
Той е категоричен, че трябва да се дигитализира процесът на максимум и да се сведе до минимум човешкият фактор и трябва да се скъса връзката между обучаващия и изпитващия.
"Корупцията в момента е по тази линия - обучаващ-изпитващ. Ако една школа обучи даден курсист, да може да му издаде сертификат. След това той да се запише за изпит, където му се падне на случаен принцип и в дигитална среда. Важно е да отпадне връзката между инструктор-изпитващ, защото парите вървят по тази линия".
Маршрутът на изпита не може да се проследи дигитално
В петък вечерта три момчета на 17 и 18 години загинаха в катастрофа на пътя Созопол-Черноморец след удар в дърво
От началото на годината 338 души са загубили живота си вследствие на катастрофи, съобщиха от МВР
Коментари (0)