Новини
Търси

Проучване свърза кафето с по-малко телесни мазнини и промени в хормоните

Проучване свърза кафето с по-малко телесни мазнини и промени в хормоните
pixabay

Финландски учени откриха връзка между редовната консумация на кафе, телесния състав и метаболитните показатели, но подчертават, че резултатите не доказват причинно-следствена връзка

Редовната консумация на кафе е свързана с по-нисък риск от редица заболявания, сред които диабет тип 2 и сърдечносъдови заболявания. Все още обаче не е напълно ясно какви механизми стоят зад тези зависимости.

Ново изследване на учени от Университета в Оулу, Финландия, свързва обичайния прием на кафе с различия в телесния състав, метаболитните показатели и половите хормони, като част от установените зависимости се различават значително при мъжете и жените.

Изследователите са анализирали данни на 2264 души на 46-годишна възраст, участващи в дългосрочното проучване Northern Finland Birth Cohort 1966.

Учените са проследили връзката между редовната консумация на кафе и различни метаболити в кръвта, показатели за кардиометаболитен риск и нивата на половите хормони.

Повече кафе, по-малко телесни мазнини

Хората, които консумират повече кафе, са имали по-малко общи телесни мазнини и висцерални мазнини, както и по-голяма скелетна мускулна маса. Интересното е, че индексът им на телесна маса е бил сходен с този на участниците, които пият по-малко кафе.

По-високата консумация е била свързана и с по-ниски нива на аминокиселини с разклонена верига в кръвта както при мъжете, така и при жените. Продължително повишените стойности на тези показатели са свързвани в предишни изследвания с инсулинова резистентност и по-висок риск от диабет тип 2.

Различни ефекти при мъжете и жените

Най-ясно изразените зависимости при половите хормони са установени сред мъжете.

По-голямата консумация на кафе е свързана с по-благоприятни показатели за глюкозата и инсулина, по-високи нива на общия и биологично достъпния тестостерон и по-високи концентрации на глобулина, свързващ половите хормони (SHBG).

В същото време свободният тестостерон и индексът на свободните андрогени са били умерено по-ниски.

При жените установените хормонални зависимости са по-ограничени и се изразяват основно в по-високи нива на SHBG и по-ниски показатели за свободните андрогени.

"Кафето се консумира от милиони хора всеки ден, но все още знаем изненадващо малко за връзката му с нашия метаболизъм и хормони. Това, което се открои в резултатите ни, беше различният хормонален профил, който остана дори след като взехме предвид индекса на телесната маса и факторите, свързани с начина на живот", заяви водещият автор на изследването Лука Верост.

Учените предупреждават: Не е доказана причинно-следствена връзка

Резултатите повдигат въпроса дали хормоналните механизми могат да имат роля във връзката между консумацията на кафе и метаболитното здраве.

Учените обаче подчертават важно ограничение - проучването е наблюдателно. Това означава, че показва зависимости между отделните показатели, но не доказва, че именно кафето е причинило установените промени.

Темата е особено актуална във Финландия, която е сред страните с най-висока консумация на кафе в света - средно около 11,8 килограма на човек годишно.

Следващата задача пред изследователите е да установят дали самото кафе предизвиква наблюдаваните биологични различия и кои негови съставки биха могли да стоят зад тях. В момента тези въпроси се изследват чрез животински модели, а по-дългосрочната цел е провеждането на интервенционни проучвания при хора.

Затова учените предупреждават, че са необходими още доказателства, преди резултатите да могат да бъдат използвани за конкретни препоръки за консумацията на кафе.

 
 
Последвайте Таралеж в Google News

Водещи